Thursday, February 8, 2007

Volleyboll, simning, stereo och öl

I den ordningen har händelserna förlöpt sen det senaste inlägget. Vi börjar från början. Och just det, jag tänkte börja med fotnoter för er stackars svenskar som inte vet vem som är vem. De ser ut ungefär såhär (1).

Volleyboll. Denna sport som i oändligheten (eller i vårt fall 10 minuter) går ut på att kasta en boll fram och tillbaka över ett nät tills någon är dålig och glömmer att kasta tillbaka den. Kortfattat. Det var iallafall dags för den (tydligen) årliga volleyboll-tävlingen för oss "russer" (novischer, för er studentikosa lundensare). Vi hade fått tiden 19.45 att passa så vid 19.30 gav jag och Eric oss iväg, muntra i hågen och med ett leende på läpparna. Detta leendet började tonas ner runt 20.30 då spelet fortfarande inte hade börjat och vi börjat irritera oss på att vårt lag var det enda laget som inte hade en boll att leka med medan vi väntade. Eric ägnade sig åt lite capoeira och jag var mest bitter för jag ville spela. Efter ett tag hittade vi en ballong och körde slow-motion volleyboll. Det var roligt. Nåväl. Runt 20.45 drog spelandet igång. Vi var inte i första gruppen som spelade. Vi spelade 21.10. Ungefär. Vi fick spö. Men vi hade iallafall kul. Danskarna i vårt lag ville skämtsamt byta reglerna till "minst två i varje kön och MAX två svenskar på plan at any given time". Det gjorde ont i själen. Eller nä det gjorde det inte, vi visste ju att dom älskade oss ändå. Iallafall så var det ungefär 20 minuters paus efter vår första match och frustrationen ökade i vårt lag, men allting släppte då vi fick spöa skiten ur.. vad dom nu hette... Black Ninjas tror jag. Vi var White Stripes. Hårt namn. Sen följde mer väntan och helt plötsligt var vi i kvartsfinal mot vad som verkade vara turneringens bästa lag. Vi spöade dom. Det kändes väldigt bra (förlåt Måns(2)). Efter detta var vi i semi men fick spö av våra sociala tutorer(3). Vi åkte hem och sov gott.

Utvilad vaknade jag 09.15 av mitt alarm. Kände att "Äh, jag behöver inte gå upp ännu" och snoozade till 09.45. Gick upp och insåg att jag skulle vara på Uni(versitetet) om ca. 15 minuter. Tänkte sedan att jag nog läser bättre hemma i mitt eget lilla rum med Liquid Tension Experiment i bakgrunden, och gjorde som ovan nämnt. Vid 13-tiden, efter långa studier, mötte jag upp med Måns på simhallen, som har gratis inträde för studenter mellan kl. 8 och 15 (nice), och simmade några längder. Kändes friskusigt. Kan snart crawla [krå'la] ordentligt, bara andningen som är lite meckig.

Upp, dusch, tork, föreläsning.

Efter föreläsningen stack jag och Måns till BILKA för att införskaffa diverse attiraljer inför helgens kommande bravader - RUSTUREN(4)! - men det gick inte så bra. Jag hittade ingen mustasch och Måns hittade inga röda badbyxor (à la Mitch Buchannan). Måns hittade dock en stereo för 650DKK som han impulsade. Han gick därifrån totalt 1000DKK fattigare och utan badbyxor. Ostrategiskt. Mer ostrategiskt var att han inte hade någonstans att stoppa lådan som mätte ca. 40x40x40 cm, och ingen pakethållare. Han löste det på ett väldigt innovativt sätt och lyckades faktiskt cykla hem på ringa 45 minuter. Normalt tar det ca. 25 så det var inte så illa pinkat. Intressant läsning eller hur?

När jag kom hem tvättade jag äntligen för första gången sen jag kom hit, dvs. 17 dagar. Började bli tvungen att nalla på andrasorteringen av underkläderna, dvs de med hål. Relativt otrevligt. Usch klockan börjar bli mycket. Nåväl, bara lite kvar. Efter tvätten ploppade det upp en ruta från Eric på msn som kan sammanfattas i "Öl. Chips. Nu." Eric är en fin man. Sagt och gjort blev det öl, chips och en relativt usel men ganska gory skräckis "Black Christmas" följt av en Family Guy och en liten Djungelboken-snutt (Blå allians, sök på youtube efter "djungelboken"). Jag har för övrigt inte inte tvättat av lathet, utan pga att jag inte fått mitt tvättkort (hi-tech tvätteri här med elektroniska tvättkort) förrän nu.

Lång post.

Imorgon ska jag ut och leta efter en ljus kostym, mustasch och mörkt hår. På ca. 3 timmar. Hoppas det går vägen. Sen bär det av på Rusturen. Skriver mer om den någon annan gång. Nu ska jag plöja min väg genom tvätten som torkar inne på mitt rum (vadå student) till sängen och drömma om fosfolipider och random proteiner. Härligt!

Gonatt gonatt! /CH(5)

(1) Så här ser en fotnot ut.
(2) Måns, härlig man från Helsingborg. -83a. Licensierad dykinstruktör. Muskulös. En jävel på att simma.
(3) Typ novsichvärdar, fast mer intimt. 4 tutorer på 30 pers (ett lag, bestående av 2½ grupper). Dansk logik va?
(4) En sjuk sorts kick-off där man åker iväg med ett annat lag (totalt 60 pers) till okänd stuga i skogen och festar järnet fredag-lördag-söndag. Hoppas det blir lika kul som man fått höra. Mobiltelefoner och kameror är inte tillåtna. Får helt enkelt hoppas att det dokumenteras väl.
(5) Carl-Henrik, Kalle, Calle, Carl, C-H, Budde, Budrik, Buddan, Budmeister, Buddelicious. Snygg man i 21-års åldern. Har matchande flickvän.

No comments: