Sunday, June 3, 2007

Tänkare

Jag sitter i mina föräldrars hus i HBG för tillfället..
Det bor en dansk i Sverige- han borde skjutas.

Jag såg en dokumentär igår. En som min goda vän Thomas Hesslow- stolt Helsingborgare- varit med och skrivit, regisserat, filmat och klippt. Den handlade om scandinaviska pappersmasseföretag i Brasilien och deras brott och skandaler. Jag ska inte gå närmare in på vad det handlar om specifikt..
Jag vill bara, i detta medium, hylla Thomas för hans engagemang. Det är klart inspirerande att se någon faktiskt göra något åt allt som pågår i denna vår värld. Det är härligt att se någon som vet vad han tycker och vill förändra världen. Lite cheesy, kanske, att "vilja förändra världen". Men jag tycker det är berömvärt. Jag menar, själv är jag bara cynisk. Jag är ju ganska övertygad om människans korrupthet, att den är djupt rotad. Att den godhet som existerar i världen drunknar i maktbegär och girighet. Att vi saknar förmåga att se bortom våra egna patetiska bekymmer. Jag är av den hemska åsikten att det inte finns en svensk som skulle ge upp sin TV-soffa och sin chipsskål för att höjja knytnäven till skyarna och be etablissemanget dra åt helvete. Fullständigt uddlöst..
Därför är det härligt att se någon som håller fast i sina ideal och lever efter dem. Inte bara pratar, som alla vi andra.
Man ska drömma, man ska vilja..

Krossa spärren mellan tanke och handling!

Thomas, den här är till dig och de dina!

No comments: