Monday, June 11, 2007

Akut beredskap: The complete story

På begäran från en av våra trogna läsare skall jag nedan förklara historien bakom inlägget "Akut Beredskap here I come".

Allt började i fredags, en varm vår/sommardag, på Odenses Universitetshospital (OUH). Jag, er älskade skribent, satt och studerade tillsammans med Eric, er andra älskade skribent, och Jenny. Detta var dagen då vi skulle få reda på vilken dag och tid vi skulle göra vår praktiska examen i Akut Beredskap. Alternativen var onsdag och fredag och onsdag skulle vara den dag som vore bäst för mig eftersom min kära syster skulle ta studenten på torsdagen mellan dessa dagar. En examen på onsdag skulle innebära att jag i lugn och ro skulle kunna åka hem torsdag morgon och stanna i Lund resten av sommmaren. Examen på fredag skulle innebära resa till lund på onsdag kväll, en halvt nervös och helt stressad jag på min systers student och slutligen en tågresa tillbaka på torsdag kväll. Jag föredrog helt enkelt onsdag.

Då listorna kom upp letade jag febrilt efter mitt namn under "onsdag" men kunde inte hitta det. "Helsike!" tänkte jag, och letade moloket igenom listan för fredagsexamen. Men vafalls! Ej heller här kunde jag finna mitt namn. Jag sökte igenom de båda listorna igen och drog slutsatsen att jag helt enkelt inte fanns med. I halvpanik loggade jag då in på Universitetets datorsystem och till min förfäran så fanns examen ej heller med under "Mina anmälda examen". Piss och pest tänkte jag då, och cyklade i ilfart till den enda kvinna som skulle kunna hjälpa mig, Rigmor Jepsen, studiesekreterare. Tilläggas skall att det är ca. 6km från OUH till Uni.

Jag kom fram till Uni en kvart senare, svettig som en apa som nyss jagats genom djungeln av ett rovlystet och svultet lejon, och knackade på hos Rigmor. "Hej!" pustade jag fram. "Hej." svarade Rigmor. Hon såg oron i mina ögon när jag frågade vad som hade skett med examen. Hon öppnade en stor pärm och tog fram en lista på anmälningar, och visst var jag med där. "Konstigt." sa hon. Att jag var anmäld på hennes lista men inte på de slutgiltiga listorna gjorde att saken var bortom hennes förmåga att ordna upp, så hon gav mig numret till någon som kunde. Yvonne. Yvonne svarade inte på sin telefon, hon hade gått för dagen (klockan var knappt 15.00, men på fredagar verkar det vara helt okej för danskar att sluta några timmar tidigare). Jag fick numret till Jane. Jane svarade.

På min nu långsamt fallande hjärtfrekvens pustade jag på danska fram mitt problem. Hon letade upp mig i sin databas och såg att examen hade blivit "Annullered", dvs. "Anullerad", för er som inte kan danska. Detta tyckte både hon och jag var märkligt eftersom studenter inte kan annulera examen, utan endast avanmäla sig, vilket jag var väldigt säker på att jag inte hade gjort. Jane tyckte det var mycket märkligt men lugnade mig med orden "Det är nog ingen fara, jag ska prata med Yvonne på måndag". Hon bad mig att ändå skicka ett mail till Yvonne och förklara situationen, vilket jag gjorde.

Något lättad cyklade jag tillbaka till OUH för att återuppta tentapluggandet med Jenny och Eric, avrundade dagen med ett träningspass på gymmet och sedan en 8-9km cykeltur hem. Senare på aftonen begav jag och Eric oss till Universitetet igen för att mikroskopera, men det är en annan historia.

"Akut beredskap here I come" handlar alltså om att jag fick besked från Yvonne att hon hade ordnat allt, det var tydligen de som gjort fel, och att jag skulle få gå upp till examen - på onsdagen - som det från början var menat. Detta gjorde mig lättad, så jag var tvungen att dela med mig till alla er som läser detta. Jag tänkte dock inte på att jag inte sagt att det var problem från första början, vilket en läsare påpekade för mig, varpå jag skrev detta inlägg.

Hoppas det klarar ut ett och annat, jag ber hemskt mycket om ursäkt för eventuella komplikationer och personskador som kan ha uppstått på grund av mitt misstag.

Nu ska jag äta.

No comments: