Thursday, February 19, 2009

Rösta för fan!

Igår i kantinen på WP 19 föregick någon form av val till någon form av styrelse (skulle jag tro). När det kommer till olika former av skolval är jag hopplöst oengagerad och ser inget som helst incitament för att sätta mig in tillräckligt för att kunna lägga en meningsfull röst. Och jag tror knappast jag är ensam.
Med det som bakgrund började jag och Staffan stimma om att man liksom bara lägger en röst på första bästa. Vore det då inte bättre om man kunde lägga en negativ röst- alltså en röst som drar bort en röst från ett parti- tänkte vi. Då skulle man inte känna sig tvungen att sätta sig in så mycket och inte alls behöva finna det bästa partiet. Det skulle ju räcka med att man hittade ett parti man inte tyckte om. Det är ju faktiskt mycket lättare att finna saker man inte diggar hos ett parti än saker man tycker är genomgående stabila med deras hopplösa valmanifest.
Detta måste ju höra framtiden till med tanke på ett klart dalande valintresse i många nationer, även om Sverige har ganska högt valdeltagande jämfört med många andra nationer. Förutom dess uppenbara fördelar rent deltagandemässigt tror jag det kan skapa entusiasm på något plan. Ett resonemang som i alla fall inte känns särskilt avlägset för mig är: "Jag vet inte vilket parti jag vill se i regering, men jag vill i alla fall inte att Parti X bildar regering. De ska bara hålla sig nere på samhällets bottenskikt, de skall!" etc. etc.
Man kan ju tänka sig ett antal modeller. T.ex. skulle man kunna inrätta det så att ett parti som får minusröster får ta dem med sig till nästa val, eller att man- vilket var favoritbudet igår- får skicka si och så många ledamöter i fängelse under hela mandatperioden.

Nåja, nog med trams.

No comments: