Tuesday, February 17, 2009

"Is anybody on this plane a doctor?"

Jag ar i Indien. Det ar varmt. Ni ar i Odense och Sverige. Det ar inte lika varmt. Haha.

Resan borjade med det nastan obligatoriska panik-bakslaget, som denna gangen kom i form av en punkterad cykel. En klart jobbig start pa resan... speciellt kl. 00.30 da taget avgick fran Odense 00.55. Men en vackning av Eric senare satt jag pa en statlig grön --- ändrade tangentbordslayout nu --- cykel på väg mot banegården. Två timmar senare hoppade jag av på Kastrup och strax efteråt mötte jag familjen Thimmayya & co och efter ytterligare några timmars väntan lyfte vi mot Bryssel för att sedan borda planet till Chennai. Planet var av hög klass med personliga skärmar i nackstöden framför och all dricka man kunde tänka sig - gratis. Två öl och tre jack-n-coke senare hör jag någon fråga efter nån som ge en intramuskulär injektion till en passagerare. Då vi ännu inte lärt oss detta tvekade jag lite, men sen sa mina drinkar "hur svårt kan det vara?". Det var inte så svårt. Hade lite tvekan eftersom det inte direkt var en steril miljö, men fransmannen vars gluteus jag penetrerade med min nål tackade och bockade och så var det med det. Planet landade och efter lite strul med våra väskor så mötte vi Gappu, Zals bror, och vi åkte till deras barndomshus och däckade efter ca. 36 sömnlösa timmar (lyckades inte sova i början av flygresan, och sen var jag pumpad av adrenalin efter mitt doktorsarbete så då gick det inte heller).

Nästa dag började med frukost lagat av en indisk kvinna som jag aldrig riktigt snappade upp namnet på, trots att hon gjort frukost till oss de senaste 4 dagarna. Efter detta bar det iväg till shopping på Spencers Palace, ett shoppingcenter som får Nova Lund att se ut som ICA Tuna eller, för er som har Odense som referens, Rosengårdscenter att se ut som... vår kebabkiosk. Orkar inte riktigt skriva allt som hände, men det innefattar allt från irriterande försäljare till en förstahandsinsikt av varför indier enbart äter med höger hand (hint: dom torkar sig i rumpan med vänster).

Vad har mer hänt?... här är varmt. Jag har köpt skräddarsydda grejor - NICE - jag har klippt mig på 5-stjärnigt hotel för 50SEK, vi har sett en massa tempel och inatt ska vi åka nattåg till Bangalore och gå på bröllop.

Trafiken är här för övrigt sjukare än jag kunnat föreställa mig. Verkar som att den enda reglen typ är "kör inte på nån, och tuta om kör om". Funkar förvånansvärt bra, men det låter mycket, och man har en konstant känsla av att ens liv kommer sluta när som helst. En taxi, eller Otto som det heter, kostar ca. 5-15 kr. Det är helt okej att dela på 4 pers.

Indierna är också sjukt lustiga, de skäms inte för att stirra, peka, le och skratta på den långa vita killen som går förbi. Ett nyfiket folk. I början kände man sig lite uttittad, men det är bara att gilla läget och skratta och vinka tillbaka.

Nu går inte min tid ut, men jag orkar inte skriva mer. Berättar om brölloppet lite senare.

Tjo!

No comments: