Sunday, February 15, 2009

Ändrade planer

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Igår aftes hade jag en lugn hemmakväll planerad för mig själv. Det började bra.. kollade på Armbryterskan från Ensamheten- mycket bra film. Efter det tänkte jag mig att elda på mina redan pyrande politiska åsikter genom att se Che & Fidel- något av en uppföljare till Motorcykeldagboken. Istället blir man utsläpad till dryckenskap och allmänt dålighetsliv till sent in på natten av Måns och Jakob.
Men misströsta ej! Jag har tagit mig tid nu på förmiddagen att vattna mina känslor för latinamerikansk folkkamp mot företagsamerika och min avsmak för det senare. Vi kan melodin nu.. folk X i latinamerikanskt land Y tar makten på ett eller annat sätt, bestämmer sig för att ta tillbaka (nationalisera) resurs Z (obrukad jord, mineraler, naturgas, etc. ägt av amerikanska företag eller rika inhemska patroner) för att kunna skapa sig en dräglig tillvaro, företag A klagar hos USAs regering som därmed börjar politiskt och ekonomiskt destabilisera land Y genom t.ex. handelsembargo eller i värsta fall stödja en eller annan högervriden general som därmed kan ta makten i land Y och säkra företag A's tillgångar.
Jag finner det tämligen ironiskt att mannen som 9:de oktober 1967 avrättade Ernesto 'Che' Guevara, Sergeant Mario Teran, nyligen blivit opererad av kubanska läkare, vilka var de enda som inte krävde 'hans högra arm' som betalning..
Annat mer eller mindre meningslöst vetande är att en av Ches närmaste män under tiden i Bolivia, Ciro Bustos, bor i Malmö med sin schäfer.

Kanske dags att bruka lite allvar nu.. även om jag inte har någon vidare lust.

Puss

No comments: