Sunday, March 18, 2007

Renoveringsobjekt?

Låt mig berätta en historia om mitt skrivbord.

Det kom till mig i en bördas skepnad. Nedärvt i rakt led från soptipp till soptipp, via mitt rums förra ägare och så slutligen till mig. Tills denna dag har jag endast omtalat det i de strängaste ordalag och med en avsky i rösten som Hades allena kan överträffa. Tills denna dag har det vanskötts och aldrig har någon skänkt det en endaste mild tanke.
Dess struktur är av den pneumatiska sorten. Tanken är att man ska kunna höja och sänka det helt efter tycke och smak. Dess förra ägare menade dock att det kaputt var och sade så till mig. Uppallat med gamla ölbackar och träbitar gavs det till mig, och jag såg på det med en avsmak.
Det var ett tvunget förhållande redan från början. Skrivbordet kunde inte förflytta sig till närmaste soptipp för egen maskin. Och jag var ju i trängande behov av ett arbetsbord..
Jag har dock funderat länge på att göra denna helvetiska uppallning något mer attraktiv. Då tänkte jag givetvis genast på tegelsten, det kunde ju bli ganska fint.
Så idag har jag tagit tag i att snygga till det medelst stulna stenar från min egen gård (det har pågått någon form av utgrävning efter ett rör som sprungit läck). När jag så satte igång med att röja av bordet och ta bort backarna visar det sig att, get this, skiten funkar. Dess pneumatik i finaste skick, så när som på en lätt lutning neråt åt höger.
Hur tolkar jag så detta? Var dess förra ägare en fullständig idiot? (det var förvisso mitt första intryck av karl-skrället..) Eller var hans sinne för estetik månne helt åt helvete fel? Om detta tvistar de lärda.. Vad som är klart är att från denna dag och framåt skall mitt kära skriv bord känna sig älskat och det ska vårdas som det finaste smycke..

Tack för den td ni tog er att läsa om detta mytomspunna bord. Det kändes viktigt att sätta historian på pränt.

Carl-Henrik Rehn ville gärna att jag skulle skriva ett par ord om hur flippat vädret är i vår kära stad.. men det ämnar jag skita i.

Men det var en sak till..
Jag tycker det är på sin plats att i detta forum hänga ut Måns. Denne karl råkade nämligen ut för äventyr på dansgolvet igår. Han blev attackhånglad av random sjuttonåring.. ha! Så härligt! Och det bästa var när Carl skulle rädda Måns. Han bryter, aggressivt, in, trycker upp Måns mot väggen och sticker tungan i halsen på'n. Flickstackarn begav sig hastigt från scenen. Gudarna höll fest på Olympusberget i de tappra männens ära igår natt.

Eric out

No comments: